Home / News / Centas – hur allt började

Centas Konferens TV AB

En historia om kvalitet, tradition och framgång

Det var den 19 juni 1976 när Centas AB levererade sina första TV-apparater för uthyrning. Startskottet för dagens verksamhet var till kungens och drottningens bröllop i Storkyrkan, där Centas hade hyrt ut tjugo TV-apparater. Dessutom kunde lunchgästerna på slottet följa kortegen via tio mottagare, även de installerade av Centas. På den tiden var det så sensationellt att det blev en artikel i dagstidningen.

Det var en stor dag för företaget som sedan dess har blivit en ledande teknikleverantör inom audiovisuella lösningar för företag och evenemang.

Konstant strävan att leverera högkvalitativ teknik

Men det här är bara början på berättelsen om Centas Konferens TV AB. Innan Centas började leverera TV-apparater för uthyrning så bestod kärnverksamheten av att de installerade ett centralantennsystem med en “TV2-tillsats” för att säkerställa att man kunde ta emot den nya kanalen, TV2. På den gamla goda tiden så sände TV2 på UHF-bandet, medan TV1 sändes på VHF-bandet. Detta visar hur Centas har alltid strävat efter att leverera högkvalitativ teknik till sina kunder.

Två personer som kom att spela en viktig roll i Centas historia var Tommy Björklund och Berndt Skagerlund. Tommy arbetade på Stockholmsmässan på den tiden och kom i kontakt med Centas som var och fortfarande är leverantörer av AV-teknik till Stockholmsmässan. År 1989 tog Tommy och Berndt över företaget och har sedan dess arbetat tillsammans med sina medarbetare för att bygga upp företaget till vad det är idag. Bernd har nu gått i pension och Tommy driver Centas tillsammans med sina anställda.

En av Centas viktigaste principer är att alltid arbeta med högsta kvalitet, både på sina produkter och sin personal. Denna princip har hjälpt dem att bygga upp företaget och skapa en stark relation med sina kunder. Kvalitet är något som Centas alltid har varit stolta över och något som de fortsätter att sträva efter.

Centas Konferens TV AB är en berättelse om ett företag som har levererat högkvalitativ teknik i över 45 år. Deras historia visar att med en stark vision, högkvalitativ teknik och en passionerad personal kan man bygga upp en framgångsrik verksamhet.

Centas är ett företag som ser fram emot framtiden och fortsätter att sträva efter att leverera högsta kvalitet till sina kunder.

Thomas Rosell

Thomas Rosell är Head of Sales and Marketing på Centas, ett av Sveriges äldsta företag inom ljud-, ljus- och bilduthyrning. I hans roll ingår att säkerställa att Centas fortsätter att vara ett innovativt och adaptivt företag i en snabbt förändrande värld. Thomas drivs av sin passion för mötet mellan människor, och i sin roll på Centas får han chansen att hjälpa kunder få den bästa upplevelsen i just mötet, människa till människa. Thomas har lång erfarenhet av teknik och försäljning, både nationellt och internationellt. Han har haft strategiska såväl som operativa roller, vilket ofta har inneburit att han stöttar och coachar medarbetare och säljare. Thomas driv har även fört honom till en period som egenföretagare, där han byggde upp en jämförelsetjänst för kontors- och företagsrelaterade produkter. Thomas har en djup förståelse för kundens behov, och vet vilken teknik som krävs för att uppfylla behov, önskningar och förväntningar. Det gör honom till en värdefull medarbetare på Centas, och en stor tillgång för kunder som behöver en kompetent motpart i sin planering och bokning av eventteknik. Utanför arbetstid hittar du Thomas i naturen, bland annat som scoutledare. Friluftsliv och träning ligger honom varmt om hjärtat, och ser till att hålla honom aktiv och på tårna.